Sedgwick organiseert forum voor woningbouwers in Australië

11 oktober 2022

Deel op LinkedIn Deel op Facebook Delen op X

Panelleden geven dynamische inzichten in de huidige omstandigheden op de bouwmarkt en de komende 10 jaar

SYDNEY, 12 oktober 2022 - Sedgwick, een toonaangevende wereldwijde leverancier van op technologie gebaseerde risico-, voordelen- en geïntegreerde bedrijfsoplossingen, organiseerde op dinsdag 11 oktober in Sydney een forum voor woningbouwers en de bredere sector.

Als leider in de thuisgarantiesector en een prominente leverancier van nationale overheidsregelingen, heeft Sedgwick de aanhoudende bezorgdheid over insolventie- en defectclaims actief gevolgd. Het forum is een belangrijke stap om belanghebbenden in de sector te helpen de huidige uitdagingen in de bouwmarkt te begrijpen.

Aan het forum namen vooraanstaande deskundigen uit de sector deel: Angus Abadee - directeur bouw- en constructiebeleid, NSW Department of Customer Service; Ian Hayward - engineering manager ANZ, Pryda; James McIntosh - nationaal manager technische diensten, Sedgwick; Brian Seilder, uitvoerend directeur, Master Builders Association of NSW; Tim Reardon - hoofdeconoom, Housing Industry Association (HIA); Bronwyn Weir - directeur, Weir Legal and Consulting.

"We hebben een uitstekend panel gefaciliteerd om het werk en de steeds veranderende dynamiek van de woningbouwmarkt onder de aandacht te brengen", zegt Daniel Sirone, executive general manager, home claims & building services voor Sedgwick. "Zicht hebben op de trends van vandaag en waar de markt de komende 10 jaar mee te maken zal krijgen, kan de industrie helpen te reageren en samen te evolueren."

Terwijl de economie blijft verbeteren, blijft de bouw een van de belangrijkste pijlers van de ontwikkeling van het land. Hoewel de sector altijd volatiel is als gevolg van vraag en aanbod, hebben de huidige tekorten gevolgen voor iedereen in de toeleveringsketen tot aan de consumenten die te maken hebben met stijgende kosten en vertragingen in de levering.

Het forum concentreerde zich op vier discussiepunten:

• Insolventie van bouwers, inclusief trends/observaties, vaste prijscontracten, concurrerende marktprijzen, gebruik van voorlopige bedragen en vooruitbetalingsstructuur, evenals franchisemodellen, investeerdersmodellen, nieuwe bouwers/starters.
  • Consumentenbescherming blijft een prioriteit voor zowel de industrie als de bouwsector. Het panel was het erover eens dat consumenten nog steeds te maken hebben met financiële en welzijnsimplicaties wanneer ze een beroep doen op een thuisgarantie.
  • Aanboduitdagingen op zowel macro- als microniveau, verergerd door conflicten in Europa en de vraag naar reparaties als gevolg van natuurrampen en de bouw wereldwijd.
  • Veerkracht en kwaliteit met betrekking tot bedrijfsadministratie en handelswerkzaamheden, welzijn en ondersteuning voor personeel en regulatorprogramma's voor geschillen en financiële druk.

Het forum bood de deelnemers inzichten in insolventie en hoe macro- en micro-economische trends dit gedrag beïnvloeden, evenals inzichten in de sector vanuit MBA- en juridisch perspectief. Het forum richtte zich op de uitdagingen waarmee bouwers te maken hebben, gemeenschappelijke problemen en perspectieven vanuit het oogpunt van consumentenbescherming.

Het panel breidde de discussie uit naar bevoorradingsproblemen als gevolg van wereldwijde conflicten, prijsschommelingen en beschikbaarheid van materialen en hoe bouwen met veerkrachtige materialen de kans op defecten kan verkleinen.

Er werd geconcludeerd dat er nog steeds bezorgdheid bestaat binnen de sector en bij belanghebbenden van de overheid, en dat de NSW-regering ten dienste staat van de regio's van New South Wales. De NSW blijft de uitdagingen voor de bouwmarkt aanpakken met wetgeving. Terwijl de sector de economie uit de post-COVID-omgeving blijft leiden, is het van cruciaal belang dat er adequate maatregelen voor de bescherming van consumenten en bouwers blijven bestaan en dat deze zich blijven ontwikkelen om huiseigenaren grondig te beschermen terwijl ze zich door schadeclaims voor de bouw van hun huis worstelen.