Europese terugroepacties met 9% gedaald, maar regelgevers en bedrijven haasten zich om zich aan te passen aan technologische vooruitgang

5 december 2022

Deel op LinkedIn Deel op Facebook Delen op X

Sedgwick brand protection publiceert het laatste Europese product recall index rapport

LONDEN, 5 december 2022 - Sedgwick brand protection heeft het meest recente rapport over Europese productveiligheid en terugroepacties gepubliceerd, waaruit de toenemende impact van technologische ontwikkelingen en regelgevend toezicht in de vijf onderzochte sectoren blijkt.

Volgens de bevindingen in het terugroepindexrapport worstelen industrieën met veranderende regelgeving die een afspiegeling is van nieuwe technologie, nieuwe handelskanalen en strengere duurzaamheidscriteria. De snelle ontwikkeling en implementatie van kunstmatige intelligentie (AI) is hiervan het bewijs. Het Verenigd Koninkrijk en de EU hebben beide regels opgesteld voor het gebruik van deze technologie, maar elk rechtsgebied hanteert een iets andere aanpak. Daarnaast blijven problemen met de toeleveringsketen van invloed op bedrijven. Recente updates van de Product Liability Directive (PLD) van de Europese Unie betekenen dat meer belanghebbenden in de toeleveringsketen, waaronder detailhandelaren en distributeurs, nu aansprakelijk worden gesteld (en verliezen moeten betalen) in plaats van dat de fabrikant alle verantwoordelijkheid op zich neemt.

De index laat zien dat het totale aantal terugroepacties met bijna 9% is gedaald ten opzichte van het vorige kwartaal, maar de kwartaalgemiddelden voor consumentengoederen en auto's blijven hoger dan in 2021. Daarentegen zijn de kwartaalgemiddelden voor terugroepacties in de voedingsmiddelen-, medische hulpmiddelen- en farmaceutische industrie lager.

Het terugroepindexrapport biedt een diepgaande blik op terugroepgegevens en ontwikkelingen op het gebied van regelgeving in de EU en het VK, evenals trends in productveiligheid, inzichten en analyses om bedrijfsleiders te helpen de risico's voor hun activiteiten en reputatie te beperken.

Om het nieuwste rapport te downloaden, ga naar European product recall index report. Hoogtepunten terugroepacties Q3 2022:

• De Europese terugroepacties van voedingsmiddelen en dranken daalden ten opzichte van het tweede kwartaal met 10,0% tot 1.040. De belangrijkste oorzaak was verontreiniging 'overig', goed voor 370 gevallen, gevolgd door bacteriële verontreiniging en niet-toegelaten stoffen.
  • In de farmaceutische sector daalde het aantal terugroepacties met 25,0% tot 60, vergeleken met het tweede kwartaal. Net als in de voorgaande zes kwartalen was veiligheid de meest voorkomende oorzaak, goed voor 20 terugroepacties. Gebrekkige specificaties waren de tweede meest voorkomende oorzaak, genoemd in 12 terugroepacties.
  • Er waren 646 terugroepacties in de sector medische hulpmiddelen, een daling van 10,2% ten opzichte van het tweede kwartaal. Voor het vijfde kwartaal op rij waren softwareproblemen de meest voorkomende reden voor terugroepingen, in 110 gevallen, een stijging van 35,8% ten opzichte van het vorige kwartaal. Defecte apparaten en foutieve resultaten waren de volgende twee belangrijkste oorzaken.
  • Het aantal teruggeroepen auto's in Europa is licht gestegen naar 167 gevallen, vergeleken met 163 in het tweede kwartaal. Zoals de afgelopen vijf jaar het geval was, vormden verwondingen het grootste risico in verband met teruggeroepen auto's, met 135 gevallen of 80,8% van de meldingen. Brand was het op één na meest voorkomende risico, genoemd in 23 terugroepacties.
  • Het aantal terugroepacties voor elektronica daalde met 23,5% tot 62. Dit is ook een lichte daling ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar, toen er 71 terugroepacties waren. Dit is ook een lichte daling ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar, toen er 71 terugroepacties waren. De meest voorkomende oorzaak van teruggeroepen producten waren snijwonden, waaraan 20 teruggeroepen producten waren gekoppeld. Elektrische schokken kwamen op een goede tweede plaats met 19 gevallen.
  • De terugroepacties van speelgoed zijn in het derde kwartaal met 17,2% gedaald naar 101. Hoewel dit een daling is ten opzichte van het vorige kwartaal, is het nog steeds aanzienlijk hoger dan de 81 terugroepacties in het derde kwartaal van 2021. Verstikkingsgevaar was de meest voorkomende reden voor terugroepacties, met 33 gevallen, en plastic poppen de belangrijkste categorie, met 15 terugroepacties.
  • Het aantal teruggeroepen kleding is dit kwartaal verder gedaald met 35,2% tot 35. Kinderkleding was verantwoordelijk voor 80,0% van de teruggeroepen kleding. Kinderkleding was verantwoordelijk voor 80,0% van de teruggeroepen kleding. Verwondingen waren de meest voorkomende reden voor het terugroepen van kleding, in negen gevallen.

"De terugroepacties in de vijf beoordeelde sectoren varieerden sterk tijdens het laatste kwartaal. Bedrijven hebben nu te maken met een moeilijk economisch klimaat en moeten zich ook aanpassen en innoveren als reactie op technologische ontwikkelingen en hun benadering van duurzaamheid verbeteren", aldus Mark Buckingham, Sedgwick's internationale product recall consultant.

"Regelgeving in een aantal sectoren wordt herzien als reactie op deze ontwikkelingen en men is zich ervan bewust dat wetgeving gelijke tred moet houden met snel ontwikkelende technologie, met grote veranderingen aan de horizon rond productaansprakelijkheid, cyberbeveiliging, AI en de regulering van online platforms. Ondertussen is er, met name in de kleding- en elektronicasector, een toenemende focus op duurzaamheid en due diligence van bedrijven, wat blijkt uit de goedkeuring van het initiatief voor duurzame producten door de Europese Commissie (EC)."

Verder vooruitkijken in 2023:

• Voeding & dranken - Overheden in heel Europa implementeren uitgebreide nieuwe regelgeving om de voedselveiligheid te verbeteren. We kunnen misschien verschillende benaderingen en tijdschema's verwachten tussen regelgevende instanties in het Verenigd Koninkrijk en de EU-lidstaten bij het goedkeuren van nieuwe additieven, nieuwe voedingsmiddelen of gezondheidsclaims voor voedingsmiddelen. Zo heeft de Britse Food Standards Agency (FSA) in juni een raadpleging gehouden over zes nieuwe voedingsmiddelen die al waren beoordeeld door de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA).
  • Farmaceutische industrie - De algemene farmaceutische wetgeving van de EU wordt momenteel grondig herzien en een nieuw wetgevingsvoorstel wordt eind dit jaar verwacht. Zowel regelgevers als bedrijven zijn het eens over het belang van toekomstbestendige wetgeving om in te spelen op opkomende technologische trends, zodat consumenten veilig blijven zonder groei en innovatie in de weg te staan.
  • Medische hulpmiddelen - Het Verenigd Koninkrijk loopt momenteel achter op de EU wat betreft het actualiseren van de regelgeving voor medische hulpmiddelen. In juni publiceerde de Medicines and Healthcare products Regulatory Agency (MHRA) een reactie die inzicht gaf in de waarschijnlijke veranderingen in de regelgeving voor medische hulpmiddelen. Daarin verklaarde de MHRA dat het Verenigd Koninkrijk van plan is zich aan te passen aan internationale best practices, wat suggereert dat het herziene Britse regime opvallend veel zal lijken op de EU-regelgeving. Dat zou de last moeten verlichten voor fabrikanten en anderen in de toeleveringsketen die zowel in de EU als in het VK willen verkopen.
  • Auto-industrie - Autofabrikanten, leveranciers en consumenten in het Verenigd Koninkrijk en de EU kunnen belangrijke nieuwe veiligheidsvoorschriften voor voertuigen verwachten, waarbij rijden op afstand, het gebruik van intelligente snelheidsassistentie en de verkeersgeschiktheid van bepaalde voertuigonderdelen steeds kritischer zullen worden bekeken. Het wordt een echte uitdaging voor regelgevers om de snel ontwikkelende technologie bij te houden.
  • Elektronica - Bedrijven die actief zijn in de consumentenelektronica hebben te maken met zwaardere regelgeving dan de meeste andere sectoren. Er is een duidelijke toename van wetgeving rond algemene due diligence en duurzaamheid. De goedkeuring van het Initiatief Duurzame Producten (SPI) door de Europese Commissie (EC) in maart 2022 leek de deur open te zetten voor nieuwe wetgeving. Het nieuwe werkplan Eco-design en energie-etikettering 2022-24 geeft aan dat herzieningen van de regelgeving zullen streven naar meer energiebesparing en strengere minimale efficiëntie-eisen.
  • Speelgoed - Regelgevers en consumenten dringen voortdurend aan op strengere wettelijke bepalingen voor de veiligheid van speelgoed. De EU is in maart 2022 een raadpleging gestart over het actualiseren van de richtlijn betreffende de veiligheid van speelgoed. Deze raadpleging zal vorm geven aan toekomstige EU-voorstellen en inzicht geven in de nieuwe verplichtingen waarmee speelgoedfabrikanten, leveranciers en detailhandelaren te maken kunnen krijgen bij verkoop in de EU. Wetgevers zullen naar verwachting in het vierde kwartaal van 2022 met een nieuw wetgevingsvoorstel komen.
  • Kleding - Duurzaamheid zal een belangrijk aandachtspunt blijven voor de kledingindustrie, gebaseerd op nieuwe regelgeving en zorgen van consumenten over de impact van de sector op het milieu. Ondertussen zullen bedrijven de nieuwste technologische trends voor moeten blijven en technologie op nieuwe manieren moeten toepassen, waaronder "wearables". Bedrijven zullen goed op de hoogte moeten zijn van de extreem strenge eisen die worden opgelegd door EU-wetgeving op het gebied van privacy, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming.

Buckingham voegde eraan toe: "Problemen met de toeleveringsketen als gevolg van Brexit, de pandemie en de oorlog in Oekraïne zijn nog steeds aanwezig. Hoewel er wordt gewerkt aan het verlichten van de druk op fabrikanten en het verschuiven van de verantwoordelijkheid naar andere delen van de toeleveringsketen, is het cruciaal dat bedrijven stappen ondernemen als reactie en ervoor zorgen dat ze een terugroepplan hebben. Door samen te werken met een partner met relevante expertise die kan voldoen aan de verplichtingen van het bedrijf tegenover klanten, partners in de toeleveringsketen, industriegroepen en toezichthouders, kan niet alleen aanzienlijk worden bespaard op de kosten voor regelgeving en rechtszaken, maar wordt ook de impact van een terugroepactie op het merk en de reputatie van het bedrijf beperkt.

Ga voor meer informatie over Sedgwick brand protection naar https://www.sedgwick.com/brandprotection.

Om het laatste rapport te downloaden, ga naar European product recall index report.

Tags: Brand protectionbrand protection en terugroepen, Europa, internationaal, Terugroepindex, terugroepindexrapport, Verenigd Koninkrijk, zicht op merken