Het aantal teruggeroepen producten in Europa steeg in 2021 met meer dan 25% en lag daarmee boven het niveau van vóór de pandemie.

10 maart 2022

Deel op LinkedIn Deel op Facebook Delen op X

LONDEN 9 maart 2022 - Uit het meest recente rapport van Sedgwick blijkt dat in zeven belangrijke sectoren het aantal terugroepacties in Europa in 2021 met 25,5% is gestegen ten opzichte van 2020.

Het laatste 'State of the Nation Recall Index report' onthult een totaal van 9.415 terugroepacties, een stijging van 7,4% ten opzichte van het jaarcijfer van 2019 en een terugkeer naar het niveau van voor de pandemie.

Het terugroepindexrapport beoordeelt zeven productcategorieën: auto's, farmaceutische producten, medische hulpmiddelen, elektronica, kleding, speelgoed en voedingsmiddelen en dranken. Het verzamelt en analyseert gegevens van regelgevende instanties in heel Europa, waaronder het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie, om bedrijven te voorzien van onpartijdige en betrouwbare gegevens over terugroepacties, trends in productveiligheid, exclusieve inzichten en richtlijnen die waardevol zijn voor hun activiteiten.

Om het terugroepindexrapport te downloaden, ga naar European product recall index report.

Hoogtepunten van 2021 terugroepen:

• De Europese terugroepacties voor auto's stegen in 2021 met 18% (naar 571), vergeleken met 485 in 2020. De belangrijkste oorzaak in elk kwartaal was letsel. Hoewel de patronen stabiel bleven, waren er opmerkelijke regionale verschillen, waaronder een stijging in Frankrijk en een daling in het Verenigd Koninkrijk.
  • In de categorie voedingsmiddelen en dranken steeg het aantal terugroepacties in 2021 met 25% (tot 4.676 gebeurtenissen), vergeleken met 3.737 gebeurtenissen in 2021. Bijna een derde (1.680) van de terugroepacties was te wijten aan "besmetting - andere", waarbij Duitsland een stijging van 46% in terugroepmeldingen kende in vergelijking met het voorgaande jaar.
  • De terugroepacties van farmaceutische producten stegen in 2021 met 48% (tot 372). De belangrijkste oorzaak van terugroepacties was veiligheid, goed voor 33% (123) van het totaal. Frankrijk voerde de lijst aan voor zowel de oorsprong als de melding van voorvallen, met 108 (29%) in elke categorie.
  • De terugroepacties voor medische hulpmiddelen stegen in 2021 met 40% van 2.061 (in 2020) naar 2.886. 'Kwaliteitsproblemen' waren goed voor de meeste voorvallen (630, of 21,8%). Hulpmiddelen afkomstig uit Duitsland registreerden 790 terugroepacties (27,4%), gevolgd door Italië (668) en Frankrijk (604).
  • De terugroepacties in de kledingsector stegen met 6,3% (tot 151 gevallen) in vergelijking met 2020 (142). Voor het tweede jaar op rij waren kindertruien de belangrijkste oorzaak (27). Bijna een derde van alle terugroepacties werd gemeld door Bulgarije (49 gevallen, of 32%).
  • De elektronica-industrie zag het aantal terugroepacties met bijna 45% toenemen ten opzichte van 2020. Dit is het tweede jaar dat de cijfers zijn gestegen, hoewel de sprong naar 326 gevallen significanter is dan de stijgingen in voorgaande jaren. Voor het derde achtereenvolgende jaar waren USB-opladers het meest teruggeroepen apparaat. Hongarije voerde de lijst van teruggeroepen apparaten aan met 104, of 31,9%.
  • Het terugroepen van speelgoed daalde met 28,1% in 2021, met 433 gevallen. Plastic poppen bleven het meest teruggeroepen speelgoed van de afgelopen 3 jaar (79 gevallen in 2021). Polen heeft het VK ingehaald als koploper met 102 terugroepacties.

"In de nasleep van de pandemie en Brexit zijn er aanzienlijke verstoringen geweest in de toeleveringsketen en zijn er snel vervangingen doorgevoerd, wat heeft geleid tot een piek in het aantal terugroepacties in 2021. Bedrijven werden gedwongen om aanpassingen door te voeren die twee jaar geleden normaal zouden zijn geweest", aldus Julie Ross, international business development director bij Sedgwick. "Het reguliere risicobeoordelingsprotocol werd aan de kant geschoven, waardoor het aantal terugroepacties in elke sector toenam, met uitzondering van speelgoed."

Luke Evans, Sedgwick recall consultant, voegt hieraan toe: "Er staan ons nu ingrijpende veranderingen te wachten voor alle sectoren in 2022. In veel gevallen zijn regelgevende instanties wetten aan het bijwerken die geschreven zijn vóór de wijdverspreide invoering van online marktplaatsen en verbonden apparaten. Het doel van deze veranderingen is om consumenten en in sommige gevallen het milieu te beschermen, maar ze zullen waarschijnlijk uitdagingen veroorzaken voor bedrijven die mogelijk aanzienlijke aanpassingen in hun bedrijfsprocessen moeten doorvoeren om aan de nieuwe regelgeving te voldoen."

Vooruitkijken in 2022:

• De Europese auto-industrie heeft te maken met een aantal onderling samenhangende regels van de Europese Commissie die gericht zijn op duurzaamheid en het milieu. Hieronder vallen veiligheidsregels voor auto's zoals de Euro 7- en Euro VII-emissienormen, waarvan de goedkeuring is uitgesteld tot juli 2022.
  • De Europese voedingsmiddelen- en drankenindustrie wordt in 2022 geconfronteerd met verschillende regelgevingsupdates, waaronder de invoering van de Green Claims Code van de Competition and Markets Authorities (CMA) in het Verenigd Koninkrijk en de voorgestelde etiketwijzigingen van de Europese Commissie die gepland staan voor afkondiging.
  • Wereldwijde regelgevers binnen de farmaceutische industrie sturen aan op een gecoördineerde reactie om veilige nieuwe COVID-19 vaccins en behandelingen te ontwikkelen. Nieuwe veranderingen in de EU-wetgeving vereisen echter dat sponsors of wettelijke vertegenwoordigers voor klinische proeven in de EU gevestigd zijn, wat betekent dat degenen die alleen in het VK gevestigd zijn niet langer proeven kunnen uitvoeren in de EU namens sponsors uit de VS of andere niet-Europese locaties.
  • Bedrijven in medische hulpmiddelen in de EU houden de gewijzigde overgangsperioden in de gaten die nodig zijn om medische hulpmiddelen voor in-vitrodiagnostiek op de markt te brengen. De nieuwe regels hadden in mei 2022 geïmplementeerd moeten zijn, maar door verschuivingen in de productie om aan de vraag naar pandemiegerelateerde producten te voldoen, gingen er stemmen op om de deadline te verschuiven.
  • Milieuvriendelijke processen voor productie, verpakking en verzending blijven een prioriteit in de kledingindustrie. Milieuclaims van Britse kledingbedrijven zullen nauwkeuriger worden onderzocht nu de nieuwe Green Claims Code van de CMA van kracht is.
  • Regelgevers zijn momenteel bezig met het bijwerken van wetgeving om rekening te houden met de uitgebreide mogelijkheden en het toegenomen gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) en het internet der dingen (IoT). Hoewel de in het Verenigd Koninkrijk voorgestelde Product Security and Telecommunications Infrastructure Bill (PSTI) bedoeld is om consumenten te beschermen, zou deze wel eens lastig kunnen zijn voor fabrikanten en distributeurs.
  • Veiligheid blijft het belangrijkste thema in de speelgoedindustrie. Belangrijke wijzigingen in de EU-Richtlijn Speelgoedveiligheid bevinden zich in de goedkeuringsfase. Regelgevers erkennen momenteel veranderingen in zowel producttechnologie als de manier waarop producten nu worden verkocht - met name online. De voorgestelde regelgeving kan een grote last zijn voor fabrikanten en detailhandelaren, wat betekent dat bedrijven de ontwikkelingen op de voet moeten volgen.

Dit toonaangevende onderzoek en deze analyse zijn ontworpen en uitgevoerd door Sedgwick's experts in best practice oplossingen voor het terugroepen en herstellen van producten.

De terugroepindex wordt elk kwartaal opgesteld door Sedgwick's brand protection experts. Het is een essentiële referentie voor fabrikanten en retailers die op zoek zijn naar een onpartijdige en betrouwbare kijk op terugroepgegevens uit het verleden, het heden en de toekomst en trends op het gebied van productveiligheid. Ga voor meer informatie naarwww.sedgwick.com/brandprotection.